pondelok 11. februára 2019

Kde hľadať inšpiráciu na písanie?

Ak ste autorom čohokoľvek, kam vkladáte kus seba, určite mi viete dať zapravdu, že nie vždy máte inšpiráciu na tvorbu. Či už ide o vonkajšie alebo vnútorné vplyvy. Dôvody neaktivity môžu byť rôzne, od prokrastinácie, či únavy, cez nedostatok času až po samotnú absenciu múzy.


Poslednou dobou sa u mňa prejavovala únava, nechuť a nedostatok času, čo spôsobilo, že sa mi nechcelo tvoriť nielen to čo by som mala do školy, ale aj články na blog a poviedky. Práca od rána približne do piatej, s cestovaním domov do šiestej nie je sranda. Doma ste následne radi, že ste radi a ste zrelý jedine tak na večeru a spať. Poslednou dobou však mám čoraz väčšiu chuť niečo tvoriť (opäť nie však to, čo by som mala, ale to je o inom).
V prvom momente, kedy ma kreatívne nakoplo, som bola nahnevaná. V druhom som sa cítila ako tajný agent, pretože cudzie rozhovory vedia byť niekedy veľmi zaujímavé a áno, viem, že je to neslušné ich odpočúvať. Následne som začala dávať dokopy menší príbeh, ktorý by som zverejňovala na Episode (skvelá aplikácia na zabitie času, odporúčam všetkými 20 prstami čo mám), ale tá platforma je na mňa ešte veľmi zložitá. Postupne mi však napadalo veľa možností, ako túto malú myšlienku veľkého príbehu rozvinúť… A tie možnosti pochádzali z obyčajných, i neobyčajných udalostí, možností, miest a podobne. Prečo teda o tom neurobiť článok, ktorý by pomohol autorom v núdzi a zároveň mať tento zoznam inšpiratívnych bodov stále “po ruke”?


Kde všade nájdete múzu? Jednoduchá odpoveď: Všade, len ju treba vidieť. Zložitejšia odpoveď, všade, len ju musíte vidieť a vnímať. skutočne záleží len od Vás, čo do príbehu zakomponujete.
1.Vaše najtajnejšie sny a túžby. Nebojte sa odhaliť, po čom túžite v príbehu, ktorý bude zobrazením Vášho ideálneho života, aký chcete. A čo vy viete? Možnože to bude slúžiť ako “afirmácia” (netuším slovenské slovo, mantra sa však najbližšie podobá prekladu) Zákonu príťažlivosti a ten život, o ktorom píšete sa jedného dňa aj reálne udeje. Plánujem zákonu príťažlivosti venovať neskôr i samostatný článok, keďže sa o túto tému už dlhšie zaujímam. 


2.Generátory a prompts. Moderná doba nám prináša moderné riešenia. Namiesto sedenia a tápania nad témou, o ktorej písať si môžete dať výzvu sám so sebou a písať na základe toho, čo vám vyhodí generátor, poprípade využite rôzne “prompts”, ktoré sú na internete a že je ich neskutočné množstvo. Pinterest, Tumblr, ale aj jednoduché googlenie vám ich vie nájsť desiatky.
Myslím, že generátory poznáte, novinkou však môžu byť “prompts” či starters. Promptsmajú pointu v tom, že v príbehu využijete vybranú vetu, či vety. Pri vybranom startry však s vetou začínate.
Napr. Nikdy sa jej nepáčila oranžová farba.
Prompt:
Hana stála v čajovni a premýšľala, čo vyberie Beth ako narodeninový darček. Vedela, že už roky túži po čajovom sete pozostávajúcom zo štýlovej konvičky a roztomilých malých pohárikov. Počula to od nej, keď boli nedávno s partiou na čaji, vodnej fajke a vychutnávali si rôzne druhy čajov.
“Aký si prosíte?” opýtala sa Hany milá predávajúca, podávajúc jej katalóg do rúk dúfala v úspešný predaj aspoň jedného kúsku.
“Tamten s bambusovým uškom, ale… Nikdy sa jej nepáčila oranžová farba.” zhodnotila Hana a predavačka jej hneď na to nalistovala ten istý čajový set v červenej a čiernej.
starter:
Nikdy sa jej nepáčila oranžová farba, uvedomila si Katie prekvapene, keď jej kamarátka Lauren rozprávala o nových šatoch, ktoré si kúpila. Poznali sa roky a oranžová farba bola pre Lauren jediná, ktorú nemala v láske.
“Ako to, že sú oranžové?” Katien hlas bol pri položení otázky neistý a zvedavý zároveň. Dožadovala sa odpovede, hoci vedela, že to môže nechať tak.
“Neviem, chcela som zmenu.” odpovedala jej Lauren po chvíli uvažovania.
3.Inšpirujte sa ľuďmi, ktorý vo vás vyvolali emócie. Vybúrte sa v príbehu. Nahneval vás niekto? Napíšte to. Páči sa vám niekto? Napíšte to. Chceli by ste sa niekoho zbaviť? Napíšte to. Nielenže vám napísanie problému/situácie uľahčí riešenie problému/situácie, ale keď začnete písať, pridá sa hneď niekoľko možností riešenia. Odskúšané.


4.Bežný ľudia. sledujte ľudí, ale nebuďte creepy stalker. Jednoducho skúste popremýšĺať o tom dievčati, ktoré každé ráno vidíte v autobuse so sluchátkami v ušiach či o mužovi v obleku, ktorý každé ráno cestuje s vami vlakom. Poprípade o predavačke v obchode či potetovanom mladíkovi. Aký je príbeh tých ľudí? Prečo to robia? Zažili v živote či v práci niečo nezvyčajné? Každý je niečim výnimočný a ak nechcete písať o sebe, píšte o druhých.
5.Alternatívny vesmír. Trocha podobné bodu 1 o vašich snoch, tu však ešte viac povoľte uzdu fantázie. Predsalen, v prvom bode píšete o tom, čo chcete aby bolo vo vašom živote, ale tu, v tomto bode, si môžete život konkrétne zmeniť. Môžete žiť o tristo rokov dozadu či dopredu, byť opačného pohlavia či mať superschopnosti.
6.Najbližšie veci vedľa mňa. Tento bod som využívala hlavne pri začiatok písania, keď som netušila, ako prepliesť jednotlivé kapitoly príbehov. Jednoducho som pozrela na veci okolo seba a spravila ich natoľko dôležité, aby stáli za zmienku v príbehu a dokázali byť lepidlom medzi dvoma scénami. Jednotlivé predmety, či predmet môžu byť však jednoduchým začiatkom celého príbehu. To, či pohár bieleho vína patrí vinárovi, umelcovi, dáme na dražbe či šéfovi bohatej firmy alebo striptérke, je len a len na vás.


7.Vlastné závery. Či už kníh, filmov, seriálov. Toto má k písaniu dostalo. Neskutočne ma vytočil záver jednej knihy, tak som to prepísala. A pokračovala v tvorbe voľného pokračovania. Určite sa nájde dielo, ktoré sa vám páčilo, ale zároveň by ste na ňom niečo zmenili, tak sa inšpirujte a vytvorte vlastné. Pozor, platia tu však autorské práva. Tento bod využívajte skôr pre vlastné potešenie, ako zverejňovanie.
8. Vaše záujmy. Nájdite si tému, ktorá vás fascinuje a zaujíma, naučte sa o nej niečo, rozviňte základnú myšlienku a bum, príbeh o cestovateľke naprieč Talianskom, ktorá mapuje súhvezdia je na svete. Aspoň v mojom prípade, ten váš môže byť úplne iný.
9.Predmet hovorí. Toto cvičenie sme raz mali na hodine “kreatívneho” písania. Dostali sme predmet a na danej hodine i na “domácu úlohu” sme mali napísať jeho príbeh a to, ako vníma veci. Prv sa to zdalo ťažké, písať príbeh stromu, ale po chvíli premýšľania sa už zopár nápadov hrnulo a doma, keď mal človek čas nad tým porozmýšľať, tak to bolo ešte zaujímavejšie.


Tak a sme na konci stručného zoznamu bodov, kde môžete nájsť múzu, alebo čo robiť, aby bola vaša kreativita nakopnutá. Dúfam, že vám to aspoň trocha pomohlo a ak nie, jednoducho si odpočiňte, dajte pohár čaju/kávy, poprípade si zacvičte. Znie to divne, ale áno, aj cvičenie pomáha.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára