piatok 29. decembra 2017

Complicated Writer´s Life n.2

Medzi genialitou a šialenstvom je tenká hranica.
Občas si vravím: "To je ale geniálna myšlienka." Tak to začnem spisovať, o čom by zrejme príbeh mohol byť, rozloženie kapitol a podobne, však to určite poznáte aj vy, kolegovia spisovatelia. Niekedy sa ale stane, že vaša myšlienka je buď geniálna osamote a k ostatným sa nehodí, alebo je to proste príliš krátke na dlhšiu story. Tiež sa mi to stalo, niekoľkokrát. Ale poviem vám jedno. Zachovajte si tú geniálnu myšlienku! Prečo? Dočítate sa neskôr, pretože práve o téme príbehov bude dnešný článok.

Dnešné témy: Myšlienka príbehu + poslanie a dĺžka príbehu. V rámci série mi to príde ako dobrý štart, pretože na samotný príbeh, potrebujeme myšlienku. Ako som čítala a veľakrát sa mi to aj potvrdilo. stačí jediná myšlienka, zvyšok k vám príde počas písania. Dajme si ako príklad niečo jednoduché. Napríklad, vaša postava si bude chcieť otvoriť nejaký podnik, ako napríklad reštauráciu. Pekne jednoduchá myšlienka, ale aj abstraktná. Zachádzajte do detailov. Akú reštauráciu? Kde to bude? Ako bude zariadená? Bude postava len majiteľ alebo aj kuchár či niečo iné? Bude mať konkurenciu? Bude reštaurácia postavy nejako sabotovaná, aké neúspechy či úspechy prežije? Budú tam prvky lásky? Akej lásky? Normálnej, pracovnej či zakázanej? Ako dlho vydrží a aký to bude mať vplyv na postavu? Bude sa jej ďalej dariť v podnikaní? Ako sa k reštaurácií dostala?  Bude postava podporovaná rodinou vo svojom podnikaní? Áno? Nie? Prečo nie? Ako ju to ovplyvní? A tak ďalej, je mnoho tém, ku ktorým sa môžete dostať len pri jednej jedinej téme! Jedna myšlienka Vám môže, ale aj nemusí spraviť príbeh, pretože nemusí byť dostatočne rozvinutá, ale ak na tom popracujete... Môžete mať skvelý príbeh! Začnime teda.

Modelová situácia: ste niekde a napadne vás nápad, ktorý by bol fajn.
Krok 1: zapíšte si to! - nečakajte, že si svoj nápad, ktorý vám len tak napadol zapamätáte aj dlhšie. Mne sa veľakrát stalo, že mi niečo napadlo uprostred dňa a večer, keď som sa k tomu chcela vrátiť, tak ani za ten svet som si nevedela spomenúť.
Krok 2: Rozpíšte základné myšlienky a o deň či dva neskôr pridajte dodatočné nápady. Inšpiráciou môže byť aj môj "reštauračný" príbeh.
Krok 3: Píšte! Obklopte sa vecami, ktoré vám pomáhajú v písaní a či budete mať pri sebe obľúbený džús (ako ja) alebo spisovateľské ponožky či tričko, to je jedno! Nadstavte si čas, ktorý budete venovať len a len písaniu. Nerozptyľujte sa a hlavne, dajte vedieť ostatným členom rodiny, že sa hodinu alebo dve potrebujete na niečo sústrediť. Najlepšie je, ak si pustíte nejakú tichú, poprípade inšpiratívnu hudbu
Zdá sa vám váš príbeh príliš krátky? skúste pokombinovať viacero nápadov, ktoré vám už dlho vŕtajú hlavou. Mne sa to teraz podarilo pri jednom príbehu, ktorý mám práve rozpísaný. Niekedy však ale môže dĺžka vášho rozpísaného príbeho-nápadu byť ideálna, nemusíte mať práve román. Občasi ľudia radi prečítajú niečo, čo majú za jeden deň prečítané, v prípade niekoho, kto nečíta, stačí mať novellettu, poprípade niečo v štýle "kníh" pridávaných do letných vydaní časopisov.

K myšlienke príbehu treba spomenúť ešte pár dôležitých bodov. Ak chcete niečo reálne vydať, nepíšte o tom, čo už je. Pokúste sa prísť na niečo originálne a moja malá rada: Ak chcete mať bestseller, vymyslite niečo, čo sa bude páčiť nielen vašej vekovej kategórií ale aj deťom! na deťoch sa najviac zarába - viď Harry Potter. J.K. musí byť riadne za vodou, keď mala toľko výtlačkov do veľkého množstva jazykov a to hneď niekoľko kníh - nielen jednu!
Ďalej sa treba vyhýbať istým klišé veciam ako napríklad dobré dievča bude zlé, zlý chlapec zmäkne kvôli dobrému dievčaťu, tehotenstvo v 16tich, ktoré dopadne dobre, zakázaná láska, ktorá dopadne dobre a podobne. určite viete, čo vás ako čitateľa hnevá, preto si pomyslite, keby ste ako čitateľ držali knihu, ktorú ste vydali, boli by ste spokojný?

Máte rozpracovanú myšlienku? Výborne! Píšete a darí sa vám? Výborne! Máte problémy s písaním? Doprajte si pár dní prestávku a na príbeh vôbec nemyslite. Mne sa to veľakrát vyplatilo. Aj keď, od dopísania svojho veľdiela, mám v podstate stále autorský blok, ktorého sa len veľmi ťažko zbavuje.... Ale späť k téme a veľmi dôležitej téme. Poslanie príbehu. Odkedy som videla pár dielov Inferna na polici, uvedomila som si, že príbeh, čo mám dopísaný nemôžem nikam poslať, pretože to nemá nejaké väčšie poslanie, aspoň do prvej polky. Dôležitosť kamarátstva ako poslanie nerátam, pretože to je niečo samozrejmé, čo sa spomína takmer všade a sami to aj dobre vieme a poznáme, že je dôležité mať niekoho pri sebe okrem rodiny. Pustime sa ale do druhej časti tohto podivne spísaného článku. Nepýtajte sa prečo podivne, proste mi to tak príde. Pracujem na tomto článku už pár dní a stále mi ho nejde nejako logicky usporiadať, tak tomu nechávam voľnú ruku.

Poslanie príbehu. Čo to je? Neviem ako vy, ale ja osobne som človek, ktorému lepšie slúži príklad lepšie ako teória, tak to použijem aj na vás. Ak zabijete postavu v príbehu, musí to mať vplyv na ostatných a nielenže o pár kapitol už po smútku ani stopy, akoby tá postava, čo zomrela ani nebola súčasťou deja. Fázy smútku trvajú dlho a myslím, že ak by vám niekto zomrel, tiahne sa to s vami roky a nie, že o pár kapitol (čo môžu byť dni a mesiace) ste v pohode akoby sa nič nestalo.
Ak už niečo vypustíte do sveta a spracováva to nejakú tému (hlavne ak vážnejšiu tému) malo by to mať nejaký odkaz. Ak vytvoríte príbeh, vytvoríte tak nový svet, v ktorom sa vždy niečo deje. A ak nie a je to jednoduchý plochý príbeh bez významu, sorry not sorry, tak to radšej nepíšte. Nemá to tak význam a vaše postavy a príbeh sa nijako nevyvinú - takže akoby sa nič nestalo.

Neverím, že sa mi konečne nejako podarilo dostať ku koncu tohto článku. Ďalší článok z tejto série sa bude týkať postáv - ich tvorbe, pomenovaniu, výberu základných vlastností a podobne. A v prípade, že článok s postavami bude rovnako neštastný ako tento, tak sa budeme venovať pomenovávaniu príbehu.

Ďakujem za komentáre k prvej časti, boli skutočne nádherné :3 ♥

Užívajte si ešte posledné dni voľna, odpočívajte, naberajte energiu na dni po sviatkoch a vidíme sa pri ďalšom článku. Inak, story The Legend of a burried vitch, je dočasne pozastavená.

- - -
Zdroje: zozbierané témy na pintereste kde ma môžete kľudne sledovať, ak máte Pin ;)
http://writingonewordatatime.com/2015/12/02/25-things-to-keep-in-mind-if-you-want-to-write-a-book/
https://thewritelife.com/how-to-start-writing-a-book/
http://www.darcypattison.com/plot/29-plot-templates/

4 komentáre:

  1. Tento článok bol tak neuveriteľne nápomocný a inšpiratívny, že ani neviem ako ti poďakovať. Ak mám pravdu povedať, počas jeho čítania mi napadlo hneď niekoľko myšlienok na nový príbeh, čiže ti veľmi pekne ďakujem :) Ja som ten typ človeka, ktorý si zapisuje všetky nápady, ktoré mu napadnú. Mám ich v poznámkach v mobile a častokrát nikomu okrem mňa nedávajú zmysel :D Klišé témy sú najväčšie zlo, mám pocit, že väčšina kníh pre baby je práve o tej zakázanej láske, o chalanovi, ktorého obklopuje tajomno a zamiluje sa práve do nezaujímavej baby, sivej myšky a vtiahne ju do svojho temného sveta alebo naopak ma hrozne štve, keď sú postavy príbehu príliš dokonalé a ja sa s nimi jednoducho neviem stotožniť. Dokonalosť je predsa strašná nuda! Teším sa na ďalšie články z tejto série! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jde vidět, že psaní opravdu miluješ a hlavně, že v tom máš jasno! :D Za to tě jakožto neskutečně chaotický člověk obdivuju, já nemám jasno v ničem.. xD
    Článek se krásně četl a zapůsobil jako jakýsi přísný, ale povzbudivý kouč, který mi stojí za zády a snaží se mě dokopat k činnosti, takže ti můžu jen poděkovat a slíbit - jak tobě, tak i sobě - že se k tomuhle článku nejednou vrátím ve chvíli, kdy zase budu potřebovat nakopnout, inspirovat a prostě se jen ujistit, že s psaním se dá poprat, když se chce. Ještě jednou děkuju ♥
    Co se těch klišé témat týče... to je snad ta nejtěžší věc na tom celém. Když už přijde ta nadějná múza, hned je rozcupována a zmasakrována myšlenkami, že je to určitě klišé nebo extrémně neoriginální :D Ale zase tomu klišé, které tady vyjadřuješ bych se asi opravdu obloukem vyhnula, takových knížek mám doma až až, protože jsem před pár lety byla okouzlena těmi nadpřirozenými young adult... :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ďakujem za neskutočne nádherné komentáre dámy, ani som netušila, že to takto povzbudivo bude pôsobiť ^^

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Hezky napsané! Docela mě překvapilo to pojmenování příběhů podle slov, vůbec jsem netušila, že něco jako novelletta existuje a ani že je nějaký rozdíl mezi "novella" a "novel", protože v překladu bych "novel" pojmenovala "novela" :D
    Každopádně zajímavé čtení, bohužel by to chtělo prorazit ten blok skutečně a pokračovat v příběhu! :D Ne, že bych já měla co mluvit, vlastně o psaní taky pořád jen píšu ale skutečně pak příběhy nepíšu... a pořád si říkám, že s tím musím už něco udělat, ale.. no jo. Mám nápad, mám hloubku myšlenky i poslání, mám vlastně i celý návrh, když na to dojde... ale pak je tam něco, co mi přijde off, nějaký detail, který potřebuje opravit, a já nevím jak s ním naložit a pak se mi nechce psát. Celé to psaní je prostě čarodějnictví a vůbec to není snadné! :D Tak.

    OdpovedaťOdstrániť